Jumaat, 6 Julai 2012

Plastik atau gelas??

Ramai juga orang bertanya dan pelik kenapa Vemma menggunakan plastik sebagai botolnya, kenapa tidak gunakan GELAS? Jawapannya ialah, jus Vemma yg mengandungi antioksida yg tinggi akan teroksida jika terkena cahaya, walaupun menggunakan gelas yg gelap.. 

Jadi kenapa ada produk jus lain, yg juga produk antioksida menggunakan kaca atau plastik lutsinar sebagai botolnya....? Jawapannya! Errmmm gelas dan botol plastik lutsinar tu murah harganya :-) 

Dibawah saya cerita serba sedikit tentang plastik dan penggunaannya... Terima kasih kepada Ms Azlinda Ahmad kerana berkongsi...

◕ Jenis plastik dan pengunaannya.

Kebanyakan bahan pembungkus atau bekas makanan/minuman plastik diperbuat daripada enam (6) jenis resin yang biasa: 

1. polyethylene terephthalate (PET atau PETE)

2. high-density polyethylene (HDPE)

3. polyvinyl chloride (PVC atau V)

4. low-density polyethylene (LDPE)

5. polypropylene (PP)

6. polystyrene (PS)

Setiap jenis resin ini diwakili oleh ‘nombor’ di bawah Sistem Kod Identifikasi Plastik.

Sistem kod ini telah dicipta oleh The Society of Plastics Industry (sebuah persatuan perdagangan di Amerika Syarikat) pada tahun 1988 bagi tujuan kitar semula. Sistem kod ini terdiri daripada Nombor 1 hingga 7. Setiap nombor pada simbol kitar semula tersebut menunjukkan jenis-jenis bahan plastik yang digunakan untuk menghasilkan pembungkus atau bekas makanan dan minuman plastik.

Kebiasaannya, botol BPA FREE banyak dibicarakan berkaitan botol susu bayi.

◕ Nombor kod plastik yang berbahaya kepada manusia:

Bekas ataupun botol plastik yang menggunakan nombor kod 1, 3, 6, dan 7 sebenarnya adalah tidak sesuai digunakan berulang kali, malah ada yang tidak sesuai digunakan sebagai bekas ‘bahan makanan’ manusia.

Sebagai contoh, botol susu dengan kod bernombor 6, sekiranya di pasar raya, ada juga pengilang yang meletakkan ‘BPA Free’, tetapi, walaupun jenis ini BPA Free, ia tetap tidak sesuai digunakan untuk botol bayi.

Nombor 6 menggunakan bahan Polystyrene. Bahan ini biasanya digunakan bagi membuat bekas CD, kaset, pembungkusan sabun atau bahan pembasuh dan ’sarang’ telur.

Bahan bernombor 1 iaitu PET (Polyethylene Terephthalate) pula biasanya digunakan sebagai botol minuman ringan, air mineral, dan bekas bahan kosmetik. Bahan ini adalah bahan ‘pakai buang’. Digunakan sekali sahaja. Justeru, berhati-hatilah kepada mereka yang suka menggunakan botol air mineral berulang kali.

Bahan bernombor 3 pula terang-terangan namanya adalah PVC (Polyvinyl chloride), bukan bahan yang sesuai untuk bahan makanan. Biasanya ia digunakan sebagai getah paip, beg darah dan lain-lain. PVC juga dikenali sebagai ‘Plastik Beracun’ kerana mengandungi bahan toksin yang berbahaya.

Bahan bernombor 5 pula adalah PP (Polypropelene). Bahan ini biasanya digunakan sebagai botol ubat dan penyedut minuman dan sesuai digunakan sebagai bahan botol bayi.

Nombor lain yang selamat kita gunakan berulang kali adalah bahan bernombor 2 dan 4. Boleh baca di sini http://www.plasticfreebottles.com/pdf/Understanding-Plastic-Codes.pdf

◕ Botol Vemma bernombor 2.

Perubahan cuaca/suhu tidak menjejaskan nutrisi dan kandungan yg terdapat di dalam botol Vemma. Anda nak tau harga botol Vemma dipasaran?

Di kedai cubix yg menjual botol BPA Free, harga botol 940ml bernilai RM65 (Vemma Premix 946ml) manakala utk size botol kecik seperti Vemma V2 pula harganya RM6.

★ Sekarang saya letakkan dihadapan anda Vemma V2 (botol kecil..59ml=2oz Vemma), cuba anda kira harganya dipasaran.

Harga botol di kedai cubix: RM6

Harga isi kandungan di Tesco: RM187.34

Jumlah: RM193.34

Harga Vemma botol kecik 2oz? Kurang dari RM13....

Wow! 2oz Vemma beratus kilometer jauuuhhh lebih murah dari harga pasaran! Jika anda kata Vemma ni 'mahal', tanya diri anda.. "Berapakah nilai KESIHATAN anda?" Tunggu bila sakit dan kira berapa banyak masa & duit yang anda perlu laburkan utk mendapatkan kesihatan anda semula... 

Pak Arab kata: الوقاية خير من العلاج

Mat Saleh kata: Prevention is Better than Cure.

Jika kesihatan itu tidak anda nilai, maka rasailah 'nikmat' kesakitan.

 

Tiada ulasan: