Ahad, 12 Ogos 2012

VITAMIN vs UBAT !



ASSALAM SEMUA..

HARI INI SAYA NAK CERITA PASAL BEZA ANTARA UBAT DAN 

VETAMIN....(wahhhh..dah mcm doktor lak sayakan....hahahaha....) 

TAPI UTK KETAHUI RAHSIA  SIHAT TAK PERLU JADIDOKTORPUN.  KANNN...KANNN... ^_^


Ramai juga yang masih keliru perbezaan di antara ubat dan vitamin. Tak kurang juga yang bertanya; perlu ke kita makan vitamin kalau kita dah ambil makanan seimbang? Saya jawab YA kerana badan kita tak boleh menghasilkan (sintesis) vitamin sendiri, kecuali vitamin D (perlukan cahaya matahari). Tambahan pula dengan gaya hidup serba ringkas, serba segera zaman sekarang ni lagilah memaksa kita mengambil vitamin atau makanan tambahan.

Sedikit Info Salah Faham Tentang 

Supplement

*Supplement adalah ubat 
TIDAK. ---> Supplement bukan ubat. Ubat terdiri daripada bahan jenis dadah yang "asing" untuk tubuh kita. Supplement adalah vitamin-vitamin pembina tubuh yang diperlukan oleh tubuh badan kita.

*Kita tak perlu vitamin sebab dah cukup makan?
 Bila diselidiki diet harian kita, kebanyakan yang kita makan tu HAMPAS sahaja.

*Semua supplement sama saja ?
 TIDAK. ---> Kebanyakan supplement di pasaran adalah dari sumber sintetik. Suplemen terdiri dari 3 jenis : sintetik, organik dansemulajadi. Yang terbaik tentunya supplement semulajadi.






*Supplement memberi kesan sampingan?
 BETUL sekiranya ia dari sumber sintetik. Suplement semulajadi TIDAk memberi kesan sampingan.

*Supplement diperlukan oleh orang kurang nutrisi seperti mangsa kebuluran sahaja ?
 TIDAK. ---> Supplement adalah untuk orang yang mementingkan kesihatan.
~Tahukah anda kebanyakan rasa penat, letih, lesu, stress adalah antara petanda anda kekurangan vitamin?
~Tun Mahathir adalah pengamal suplemen, bandingkan diri beliau (dari segi fizikal dan buah pemikiran) dengan atuk kita yang seusia dengannya (yang tak ambil suplemen). Jelas kan?



Secara ringkas perbezaan di antara ubat dan vitamin untuk anda renung-renungkan. Jom baca!


UbatVitamin (Food supplement)
Ubat adalah bahan yang ganjil dengan tubuh, ia bukan sebahagian daripada tisu-tisu badan kita dan tidak juga menyumbang kepada pembinaan sel badan.Bahan berkhasiat, semulajadi dan penting kepada tubh badan. Jika kita kurang mengambilnya, kita akan alami beberapa kelemahan dan kegagalan fungsi organ
Merupakan ejen-ejen bahan kimia yang kuat yang boleh mengubah fungsi badan dengan mengganggu tindakan biokimia dan proses-proses enzimBahan berkhasiat ini membantu tindakan biokimia dan proses enzim dalam tubuh kita
Boleh menyebabkan kesan sampingan, kebanyakannya boleh kekal dalam badan. Aspirin contohnya boleh menyebabkan gangguan dalam perut, loya, gangguan penglihatan, telinga berdengung, bintik merah, gangguan penghadaman dan sebagainyaTidak menimbulkan kesan sampingan. Jika terlebih dos hanya menyebabkan gangguan sementara sahaja. Oleh kerana badan membina sistem enzim untuk menghadapi bahan berkhasiat, ia juga bersedia menghadapi keadaan terlebih dos
Tidak menimbulkan kesan sampingan. Jika terlebih dos hanya menyebabkan gangguan sementara sahaja. Oleh kerana badan membina sistem enzim untuk menghadapi bahan berkhasiat, ia juga bersedia menghadapi keadaan terlebih dosIa bertindak lebih baik secara bersatu di antara satu sama lain ibarat rantaian. Malah kesemuanya harus bergabung untuk menghasilkan kesan yang lebih baik
Baik dimakan biasanya di antara dua waktu makan bagi mengelakkan kesan saling mempengaruhi di antara satu sama lain.Boleh diambil bersama makanan. Ia lebih berkesan menyerap bersama makanan dan meningkatkan kesan penghadaman makanan
Berkemungkinan mengakibatkan maut jika diguna secara berlebihanSelamat diambil, tiada risiko maut
Menghasilkan kesan kepada setiap orangTidak menghasilkan kesan kepada tubuh, kecuali jika tubuh kita mengalami kekurangan vitamin tersebut.
Bertindak cepat, secara agresif dan kita akan nampak kesan tindakan ubat dalam masa beberapa minit atau jamBertindak secara perlahan, mengambil masa yang lama untuk memberi kesan baik kepada tubuh
Merawat kesan atau tanda-tanda sakit tetapi bukan merawat punca sakit. Ia hanya menutupi kesakitan, bukan memulihkannyaMerawat terhadap punca penyakit
Perlu pengawasan rapi bagi mengelakkan `overdose’Tidak perlu pengawasan rapi. Badan boleh menerima bekalan vitamin secara terhad, jika bekalan mencukupi maka ia tidak akan menerimanya lagi
Orang lebih tua perlukan ubat dalam sukatan lebih rendah kerana mereka mudah mendapat kesan sampingan yang lebih serius berbanding orang mudaOrang tua perlukan lebih banyak sukatan vitamin kerana faktor kekurangan yang berlarutan serta sistem penghadaman yang semakin lemah
Ubat boleh menyebabkan penyakitVitamin mengawal badan dari terkena penyakit dengan menguatkan sel-sel dari serangan kuman bakteria dan virus serta melambatkan proses kemerosotan fungsi organ badan

Ha sekarang dah tau kan perbezaan antara ubat dan vitamin.
So masih nak fikir-fikir lagi ke? semua itu terpulang pada kebijaksanaan anda semua...saya hanya menyampaikan saja ok...

Apa-apa pun semoga anda semua "SIHAT LUAR BIASA HEBAT".

Tiada ulasan: