Isnin, 21 Mei 2012

3 Modal Manusia





Seringkali seseorang mengeluh tidak mempunyai modal untuk usaha dan perniagaan. Seolah-olah modal merupakan harga mati untuk seseorang meraih kejayaan dan kejayaan di dalam usaha dan perniagaan atau dalam hidup. Itu ada benarnya, kerana untuk boleh survive dalam hidup seseorang memerlukan modal.


Bila anda browsing di internet tentunya anda akan melihat banyak sekali iklan atau tawaran tentang internet marketing dan perniagaan online. Pelbagai macam peluang usaha dan peluang perniagaan juga ada. Dengan modal bayaran dari yang terkecil hanya Rm 2500 hingga ratusan ribu atau bilangan jutaan. Masih Ingatkan cerita tentang Tukul Arwana dan Houtman Zainal Abidin? Jika lupa sila baca di Merubah Takdir.


Hidup memang memerlukan modal. Oleh kerana itu Allah memberi modal pada setiap hambanya. Ada 3 modal manusia yang diberikan oleh Allah pada setiap hambanya sebagai bekal hidup. Ketiga modal ini memegang peranan penting dan utama sebagai bekal hidup sebagai usaha atau ikhtiar untuk mengubah takdir dan memperbaiki nasib hidup.


Ketiga modal ini juga sebagai bekal untuk meraih kejayaan dan kejayaan dalam hidup perihal rezeki, ekonomi, kewangan, karier pekerjaan, usaha, perniagaan, rumah tangga dan pasangan hidup.


Ketiga modal ini lebih berharga dan bererti berbanding modal bahan berupa ilmu dan harta. Kerana ilmu dan harta merupakan sebahagian daripada hasil ketiga modal ini. Jadi sudah banyak orang yang salah faham tentang sebuah modal.


Selama ini orang selalu memahami modal sebagai bekal hidup adalah ilmu dan harta. Sementara bila seseorang boleh memiliki ketiga modal yang sudah diberikan oleh Allah, dan tahu cara menggunakannya maka orang itu boleh memiliki ilmu dan harta sebagai sarana penunjang ibadah dan hidup.


Tidak banyak orang yang tahu cara menggunakan ketiga modal ini. Jangankan tahu cara menggunakannya, ketiga modal ini berupa apa saja belum tentu semua orang tahu. Bahkan mungkin anda sendiri pun juga belum tentu tahu apa saja ketiga modal ini.


Sementara ketiga-tiga modal ini sangat penting dan utama yang harus dimiliki seseorang untuk berjaya dan berjaya dalam hidup. Terutama bagi seseorang yang ingin merubah takdir dan memperbaiki nasib hidup.


Jika salah satu dari ketiga modal ini tidak dipunyai oleh seseorang maka boleh dibilang tidak sempurnalah hidup orang tersebut. Kerana modal ini sangat penting bagi seseorang untuk dapat meraih kejayaan dan kejayaan dalam hidup.Apalagi untuk merubah takdir dan memperbaiki nasib hidup.

Tiada ulasan: