Sabtu, 14 April 2012

Intipati Ringkas Pertemuan Dengan Dr. Abraham - Bahagian 1



Tarikh 26hb Februari 2012 menyaksikan satu lagi pertemuan penting bagi ahli-ahli Vemma terutama dari kalangan Ultimate Venture (UV) Group bilamana Vemma Malaysia Executive Manager bersetuju menyambut jemputan khas dari UV Executive Leader, Mdm Hasmi Hashim ke sesi latihan mingguan UV Elite Club. Sesi pertemuan ini dihadiri oleh kebanyakan UVEC member serta leader-leader Vemma lain. Sesi penerangan produk selama lebih dua jam seolah-olah tidak akan berakhir bilamana dewan latihan Vemma sarat dipenuhi oleh leader-leader Vemma.

Sebagai seorang pengamal perubatan yang mempunyai pengalaman lebih 30 tahun di bidang kedoktoran, Dr. Abraham memulakan sesi penerangan yang sedikit berbeza dengan sesi-sesi penerangan yang biasa kita dengar bilamana beliau membawa minda kesemua pendengar untuk meneliti kesan-kesan penuaan yang pada akhirnya mengabungkannya kembali dengan kelebihan produk Vemma dipertengahan penerangan. Berikut adalah sedikit intipati ringkas dari pertermuan tersebut.



Dr. Abraham memulakan sesi dengan quote "Women will do anything for the family but they are willing to die to stay young!" yang mana disambut dengan penuh persetujuan oleh hadirin. Kajian menunjukkan dalam kombinasi prasyarat terbaik, had umur saintifik untuk seseorang menjalani kehidupan adalah sehingga 120 tahun namum rekod menunjukkan secara puratanya kebanyakan manusia mati  pada pertengahan had umur tersebut iaitu pada umur 60 hingga 70 tahun. Rekod dunia menunjukkan ada manusia moden mampu hidup sehingga 122 tahun di USA. Namum begitu Dr. Abraham menekankan bahawa kita juga tidak mahu menjalani kehidupan lebih dari had 70 tahun tetapi dalam keadaan hilang upaya dan tahap kesihatan yang lemah. "Kita sudah tentu tidak ingin menjalani kehidupan lebih dari 100 tahun tapi hanya sekadar berupaya bernafas tanpa fungsi dan kesihatan.

Dr. Abraham bercerita bagaimana seorang tua dari Rembau yang berusia lebih dari 92 tahun yang bertemu dengan seorang doktor yang mana pada akhir sesi pemeriksaan, doktor tersebut sekadar membuat diagnos 'tua' yang dibalas sinis oleh pesakit tersebut yang menyatakan dia tidak perlu membayar untuk sekadar diberitahu sesuatu yang dia sudah tahu! Orang tua itu yang mempunyai anak berumur lebih dari 60 tahun dan datang ke pemeriksaan tersebut ditemani oleh isteri ketiga beliau! Percayalah dan keadaan berumur sebegini yang kita harapkan!

Kita mestilah menjalani masa tua kita dalam keadaan yang sihat dan mempunyai keupayaan yang baik bukan hanya terlantar di katil!

Percaya atau tidak kesan penuaan bermula pada umur kita 23 tahun! Tahap penuaan bermual dari umur ini dengan kesan yang amat sedikit dan mula meningkat bila kita mencecah 30 tahun dan menjadi ketara bila kita mencapai umur 45 tahun. Berikut merupakan kesan-kesan awal penuaan;
  • Reflek mata/kabur/fokus
  • Keupayaan bau yang menurun
  • Keupayaan merasa berubah
  • Ketahanan perut
  • Perubahan penghadaman
  • Perubahan tidur
  • Masalah lutut
  • dan lain-lain
Menurut kajian Tinju Siam adalah diantara sukan yang memerlukan tahap reflek yang amat tinggi dan kajian juga memperlihatkan had reflek yang paling sensitif adalah tahap umur bawah 23 tahun untuk sukan ini. Kebanyakan peninju akhirnya menjadi jurulatih setelah mencecah umur 24 tahun keatas lantaran perubahan sistem reflek untuk menjalani tahap tinggi reflek unutk sukan ini.

Penuaan berlaku berbeza di antara satu individu dan individu yang lain. Samada kesan penuaan berlaku keatas jantung, otak, hati, limpa atau bahagian yang lain adalah berbeza diantara satu individu dengan individu yang lain. Tahap penuaan juga berbeza-beza.

Pengaruh yang memberi besar terbesar kepada penuaan adalah;
  • Permakanan dan
  • Carahidup (Lifestyle)
Bagaimana permakanan dan carahidup kita memberi pengaruh kepada penuaan akan diterangkan di bahagian seterusnya.

Terimaksih
Hanif Hilmi

Tiada ulasan: